Skip to content
Charyzmat kamedulski to łączenie w jednej Rodzinie Zakonnej różnych form życia – cenobickiego, eremickiego i takich, które wyrastają z większej miłości. Charakterystyczna jest komplementarność Monasteru i Eremu, który daje mnichowi/mniszce dużą wolność życia zbliżonego do anachoretyzmu Ojców Pustyni. Trzecie dobro – ewangelizacja pogan, o której pisał św. Bruno Bonifacy w podstawowym dla rozumienia duchowości kamedulskiej dziele „Żywot 5 Braci Męczenników” i którą postrzegał jako drogę ku najdoskonalszemu zjednoczeniu z Chrystusem poprzez śmierć męczeńską – jest dziś rozumiane jako niesienie Dobrej Nowiny człowiekowi w sposób, jaki podpowiada Duch Święty i dążenie do większej miłości. Jednym z takich sposobów jest rekluzja. Rekluz to znak życia ukrytego z Chrystusem w Bogu. Jego obecność i życie są niemym świadectwem dawanym Bogu i Jego Królestwu w duchu służby i zatroskania o życie wieczne Braci. Ze względu na podejmowanie takiego życia jako wyrazu większej miłości jest to jakby szczyt – ideał życia monastycznego, które jako całość ma za zadanie wyrażać miłość doskonałą.